Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tulevaisuuden ilmaliikenne haki ymmärrystä – keskustelun aiheena oli alueellisen lentokenttäpaikkakuntien verkoston tavoitteet

Kaikkein ortodoksisimmat tulevaisuuden ilmaliikenteen kannattajat kokoontuivat Helsingin Musiikkitalossa. Verkoston jäseniä oli parisenkymmentä ja kansanedustajia kuusi. Yksi Seinäjoelta ja loput Kaakkois-Suomen vaalipiiristä. Eikö tulevaisuuden ilmaliikenne kiinnosta muita kansanedustajia edes vaalikeväänä?

– Meidät Kaakkois-Suomen kansanedustajat on kaikki käytetty Pyhtään kentällä ja tiedämme, mistä on kyse tulevaisuuden ilmaliikenteessä, totesi Hanna Holopainen (vihr.).

Kenties tilaisuuden otsikointi ei ollut kaikkein paras markkinoimaan tilaisuutta, vinkkasi toinen kansanedustaja. Tilaisuuden otsikko Tulevaisuuden ilmaliikenne Suomessa -keskustelu ei todellakaan ole kovin myyvä nimi saamaan kiireisiä kansanedustajia paikalle kello 8.00 aamulla.

Tulevaisuuden ilmaliikenne on kuitenkin kehittymässä nykyistä kevyemmän kaluston ja puhtaamman polttoaineiden suuntaan. Lentokenttäpaikkakuntien verkosto esitti kuvaa, missä nykyinen Helsinki-keskeinen lentäminen on tulevaisuudessa kymmenien pienten kenttien varaan rakentuva verkosto.

– Nykyisin vain Helsingistä pääsee eri kohteisiin, mutta tulevaisuudessa Enontekiö on paikka mistä pääsee. Se ei ole vain päätepiste, sanoi Enontekiön lentoaseman päällikkö Marko Huhta.

Liikenne- ja viestintäministerin tuoreessa tulevaisuuskatsauksessa todetaan, että kansallisesti tulee arvioida nykyisen lentoasemaverkoston ja lennonjohdon toimintamalleja huomioiden päästöttömän lentämisen ja pienilmailun mahdollisuudet.

Pienkenttiä tarvitsee eri puolilla Suomea niin matkailu kuin teollisuuskin. Teollisuus tarvitsee kenttiä viennin ja logistiikan, asiakkaiden, asiantuntijoiden ja huoltovarmuuden takia. Finavialla ei ole kiinnostusta ylläpitää kaikkia kenttiä, mutta niiden välittömässä läheisyydessä oleville paikkakunnille kentät ovat elinehto. Näitä esimerkkejä, missä kenttä on yksityistetty, on muun muassa Lappeenranta, Seinäjoki ja Joroinen.

Pyhtään kunnanjohtaja Terhi Lindholmin koolle kutsuma alueellinen lentokenttäpaikkakuntien verkosto jätti esityksensä kaikille puolueille tuleviin hallitusneuvotteluihin. ”Hallitus käynnistää heti kautensa aluksi alueellisen lentoliikenteen toimintamallin kehitystyön. Toimintamallin perustana on nykyistä kevyempi, digitaalisia ratkaisuja hyödyntävä lentokenttäinfrastruktuuri. Tavoitteena on taata alueiden saavutettavuus ilmastollisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla.”

Verkoston kunnat muistuttavat olevansa osa ratkaisua.