Ulkomaanmatkailu Etelä-Eurooppaan lähti rajoitusten poistuttua liikkeelle rivakasti, sillä 50 % Matkamessujen matkailututkimukseen vastanneista kertoi matkustaneensa sinne vuoden 2022 aikana. Vastaava luku oli edellisenä vuotena 32 %. Kaupunkilomat ulkomailla ja kotimaassa, laiva- ja risteilylomat lähialueilla sekä rantalomat kasvattivat viime vuonna osuuttaan yli jopa ennen pandemiaa edeltävän tason. Luonnossa liikkumiseen keskittyviä matkoja tehtiin edelleen enemmän kuin 2019. Suomalaiset käyttivät kotimaassa rahaa hieman enemmän kuin aikaisemmin, mutta ulkomailla rahankäyttö lähes tuplaantui.
Suomalaisista 55 % suunnittelee matkustavansa vuonna 2023 ulkomaankohteisiin. Kotimaanmatkojen kysyntä on myös korkealla 70 %:n tasolla, vaikka viime vuosien ennätyksiin ei päästä. Suomalaiset ovat käyttäneet kotimaassa rahaa hieman enemmän kuin aikaisemmin, mutta ulkomailla lähes tuplanneet rahankäytön.
Matkailujohtaja Ekaterina Miettinen, miten Kotkan-Haminan seudulla matkailun kehitys näkyi viime vuonna?
– Moni suomalainen on lähtenyt ulkomaille, edelleen meillä suurin matkailijaryhmä on suomalaiset ja ulkomaalaiset vasta sen jälkeen. Tammi-marraskuu tilasto kertoo koko maksullisen majoitustoiminnan kasvaneen 5%, siinä on toki suomalaiset ja ulkomaalaiset. Uusia ryhmiä olivat ruotsalaiset, jotka on uusi ryhmä, saksalaiset ja virolaiset.
Suomea ei tunneta, mitä meillä on tehty sen eteen, että seutu kiinnostaisi.
– Suomessa tehty on iso työ ja iso työ edessä. Puhutaan koko Suomen tunnettuudesta. Lentoliikenteellä on ykkösrooli. Meidän seudulla tehdään joka päivä töitä. Paras tapa on markkinoida.
Hän totesi, miten joka toinen vuosi tehtävässä seudun tunnettuuskyselyssä ykkösvetonaulan olevan meri. Toisella sijalla on paikallisuus eli nähtävyydet ja aktiviteetit ja kolmannella sijalla historia sekä kulttuuri. Myös viime vuonna tapahtumilla oli iso rooli.
Onko palveluja merelle?
– Käytännössä tarvitaan kolmea asiaa, infraa, palveluja ja saavutettavuutta. Meillä on tekemistä kaikissa näistä. Saaristo on kaikilla kielillä ykkösjuttu, mitä meillä haetaan verkkosivujen kautta. Minun näkökulmasta se on se, mihin täytyy panostaa ja siihen tarvitaan yrittäjiä.
Yksi mereen ja vesistömatkailuun panostanut on kotkalainen Kristina Cruises. Matkailutoimittajien Kilta palkitsi tämän perheyrityksen vuoden 2022 tunnustuspalkinnolla.
Perusteluna oli: ”Pandemian iskiessä keväällä 2020 kotkalainen perheyritys Kristina Cruises Oy ei jäänyt seuraamaan tumput suorana matkailun alhoa, vaan ryhtyi suomalaisella sisulla ideoimaan.
Kristina Cruises uudisti brändiään ja on nyt tutusti Kristina periaatteena tarjota suomalaisille tarkasti suunniteltuja yksilöllisiä yhteismatkoja niin ympäri Eurooppaa kuin kaukokohteisiinkin. Päätuotteena ovat Euroopan jokiristeilyt.
Yhtiölle on juuri myönnetty ensimmäisenä suomalaisena matkanjärjestäjänä Travelife for Tour Operators -vastuullisuussertifikaatti. Kristina on osoittanut täyttävänsä yli 200 ISO-standardisoinnin mukaista kriteeriä. Niitä ovat mm. yrityksen yhteiskunta-, ympäristö- ja biodiversiteettivastuu sekä ihmis- ja työoikeudet. Kaikki Kristina yhteismatkat on luokiteltu niiden aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen mukaan. Asiakkaan ostaessa matkan, sen hinnassa on 4H-yhdistyksen Taimiteko, jonka kautta Suomeen istutetaan uutta metsää.
Toimitusjohtaja Anu Markkanen kiitti matkailutoimittajia.
– Lämmin kiitos, tämä oli suuri kunnia. Todettiin, ettei jäädä paikoilleen vaan ryhdytään toimiin. Sitä kautta meillä on syntynyt paljon uutta. Kiitos henkilökunnalle ja ihanille asiakkaille.