Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Etälennonjohto odottaa tulemistaan

Muissa pohjoismaissa ollaan pidemmällä etälennonjohtopalveluissa.

Lentokenttien etälennonjohto oli optimistisesti esillä jo viime vuoden Tech Runway tapahtumassa. Lehtori Samuli Suokas veti hanketta, missä mennään nyt?

– Se ei ole hirveästi päässyt etenemään vuodessa, koska rahoitus ei ole selvillä. Tänä vuonna se ei ole vielä käytössä. Vuoden alussa tuli tieto, että TEM:llä oli 5 miljoonan potti korvamerkitty. Edelleenkään ei tiedetä, että miten raha saadaan käyttöön.

Kunnilla on tarve ja halu kehittää lentokenttiä. Etenkin niillä, joilla on olemassa olevat kentät, mutta valtiolla ei ole instanssia, joka veisi asiaa eteenpäin. Asiassa on ongelmallista, ettei liikenneministeriöllä ole kiinnostusta saada ilmailua ketterämmäksi ja nopeammaksi.

– Keskusteluissa aina vedotaan, että sinne pääsee junallakin, mutta ei ratoja ole joka paikkaan.

Norjassakin ollaan jo pidemmällä. Siellä on toiminnassa kahdeksan etälennonohjauksessa olevaa kenttää. Ruotsissa on useampi pienempi kenttä jo toiminnassa. Suomi on tässä suhteessa takapajulaa.

Liikenneministeriö pysyy vaiti, siellä ilmeisesti rautatieuskollisen ministeri Timo Harakan johdolla halutaan kehittää vain raideliikennettä ymmärtämättä liikenteen monimuotoisuuden kehittymisen tarpeita.

STT kertoi viime vuonna myös Fintraficin ja lentoasemayhtiö Finavian valmistelevan yhdessä etälennonjohdon ottamista käyttöön. Niidenkin hankkeen piti käynnistyä jo viime vuonna.

Etälennonjohto mahdollistaisi palveluiden tuottamisen joustavasti ja laadukkaasti silloin, kun palveluille on kysyntää.

Fintraffic ja Finavia ovat hakeneet konseptin kehittämiseen julkista rahoitusta EU:n elpymisrahastosta.