Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tech Runwayssa Pyhtäällä käsiteltiin tulevaisuuden lentoliikennettä ja nykyistä turvallisuusilmapiiriä

Ilmailualan toimijat koonneessa tapahtumassa kuultiin ilmailun menestystarinoita niin Norjasta kuin kotimaastakin.

Kolmannen kerran Pyhtään lentokentällä järjestetty Tech Runway on tapahtuma, missä kohtasi suuri joukko ilmailualan toimijoita, oppilaitoksia, ilmailualan yrityksiä ja viranomaisia,joiden katse on tulevaisuuden ilmailussa. Erityinen painotus tänä vuonna oli turvallisuudella Venäjän Ukarainassa käynnistämän sodan takia.

Tapahtuma oli samalla lentokentän uusimman hallin ja itse lentokentän täysimittaisuuden saavuttamisen avajaistilaisuus. Pyhtään kiitorata on asfaltoitu nyt 2 km matkalta ja sitä tullaan käyttämään noin 1,6 km kenttänä.

Avajaisistunnossa Redstone Aeron johtaja Esa Korjula luovutti avaimet hallin kumppaneille. Uuteen halliin tulee lentokoneiden lisäksi tutkimus- ja kehityskeskus, missä ovat mukana Maanmittauslaitos, Destia, VTT ja Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu XAMK.

XAMK:n tutkimusyksikön johtaja on Tomi Oravasaari.

– Olen tavattoman iloinen, kun olemme täällä. Näyttää siltä, että olemme onnistuneet saavuttamaan melkoisen ilmailuklusterin, Korjula sanoi.

Kumppaneiden tutkimustila tulee olemaan käytännössä huone, mistä kumppanit toimivat.

– Kokoamme sinne jonkin verran tutkimuskalustoa, mutta vakinaista henkilöstöä ei täällä ole, kertoi Oravasaari.

– Meillähän on fyysisesti Loviisassa lennokkikenttä, missä on vaara-alue ja se yhdistyy Helsinki East Aerodromen ilmatilaan, vaikka emme ole vielä saaneet lupia lentää sieltä tänne.

Turvallisuuden varmistuttua he odottavat lupaa lentää Loviisasta Pyhtäälle ja sen jälkeen laajentaa lentoja lentokenttien väliseksi.

– Voimme sitten laajentaa sitä esimerkiksi lentämällä Pyhtäältä Mikkeliin. Tavoitteena on rahtidronelentoliikenne.

Testivaiheessa dronet lennättävät hyötykuormia eli kameroita ja erilaisia sensoreita. Tutkimuskohteena on myös, miten drone pystyy hyödyntämään matkapuhelinverkkoja.

Reittisuunnittelu on yksi ja operointitavat toinen selvityksen kohde. Jo nyt XAMK:n turvallisuusohjeistusmanuaali on hyvin laaja ja sitä muokataan tutkimusvaiheessa koko ajan.

– Pidämme olennaisena, että on myös riittävästi käytännön lentotoimintaa. Ei riitä, että tavallaan työpöydän ääressä tutkitaan ja hankintaan kalustoa, vaan kalustolla on lennettävä riittävästi. Lentotoiminnan kautta selvitetään, mikä toimii ja mikä ei toimi.

Pyhtään kunnanjohtaja Terhi Lindholm kertoo kunnan tiedotteessa, että Tech Runway 2022 oli menestys Pyhtään kunnalle. Mielenkiintoisten keskustelujen jatkoksi Pyhtää kutsuu Suomen lentokenttäpaikkakunnat yhteiseen neuvonpitoon.

– Lentokenttäpaikkakunnat kaipaavat yhteistä edunvalvontaa, ja muutakin yhteistyötä tarvitaan, kiteyttää Pyhtään kunnanjohtaja Terhi Lindholm päivän antia.

Kutsu on avoin kaikille Suomen lentokenttäpaikkakunnille, eikä paikkakunnan tai sen lentokentän koolle ole asetettu mitään ennakkoehtoja.

Pyhtään Tech Runwaysta on lyhyessä ajassa kehittynyt yksi ilmailualan johtavista ammattilaistapahtumista Suomessa, todetaan kunnan tiedotteessa.

Kolmatta kertaa järjestettyyn tapahtumaan oli tälläkin kertaa saatu useita valovoimaisia ulkomaisia puhujia kuten Cranfieldin yliopiston Aerospace-osaston johtaja Iain Gray Britanniasta, SAAB Digital Aircraft Solutionsin varatoimitusjohtaja Niclas Gustavsson Ruotsista ja Rolls Royce Electrical Norwayn toimitusjohtaja Sigurd Øvrebø Norjasta. SAABin lisäksi tapahtuman pääyhteistyökumppani oli puolustus- ja ilmailuteollisuuden kattojärjestö PIA ry.

Seuraava Pyhtään Tech Runway -tapahtuma järjestetään 31.8.2023.