”Mihin ukko uskaltaa lähteä, vene kyllä kestää” – perinteikkään pyhtääläisen Sila-veneen valmistus käynnistyi uudelleen

Vuonna 1995 Jorma Arvolan perustama Siltakylän lasikuitu teki kestäviä, merikelpoisia veneitä 2000-luvun alkuun saakka. Erityisesti kalastajien ja saarissa mökkeilevien suosiossa olleet, vakaat Sila-veneet saivat vihdoin viime vuoden vaihteessa jatkajan.

Kaverukset pyhtääläinen Onni Asikainen ja kotkalainen Antti Partanen olivat hautoneet ideaansa jo pidempään. Kummallakaan ei ole kokemusta veneiden valmistamisesta, mutta käytöstä kyllä. Molemmilla on kokemusta myös Sila-veneistä.

Nykyisin Heinlahdessa asuva Asikainen on tehnyt töitä teollisuudessa esimiehenä, asiantuntijatehtävissä ja viimeisimpänä työsuojelupäällikkönä kartonkitehtaalla.

– Lasikuitu on tuttua harrastusten kautta veneiden ja purjelentokoneiden rassaajana. Kuituhommat on kiinnostanut.

Hänellä on aikomus siirtyä kokonaan oman yrityksen palvelukseen.

Partasen päätyö on perheyritys Kristina Cruisesin markkinointijohtaja. Yhteisessä Silacraft-yrityksessä hänen panoksensa on hallinto sekä markkinointi- ja myyntityö

Ukoilla ei riitä sertifioinnit, mutta veneillä riittää.

Antti Partanen

Mikä veti veneitä tekemään?

– Nähtiin tilaisuus, täällä oli valmiit tuotteet, puitteet ja maailma sopi molempien veneilyharrastuksen kanssa yhteen, Asikainen sanoi.

Hän oli miettinyt vuosien aikana veneiden valmistamista. Kun he lopulta alkoivat tiedustella asiaa, entinen omistaja ilmoitti myyvänsä joko kaikki tai ei mitään.

– Ajattelimme, että jos halutaan jotain tehdä, niin nyt on aika tehdä peliliikkeitä, Partanen lisäsi viitaten heidän ikäänsä.

He tiesivät Sila-veneiden hyvän maineen. Monen saaren rannassa on näitä veneitä ja monilla rannoilla on puhuttu, jos sellaisen vielä saisi. Veneen suosio alueella rohkaisi heitä, sille voisi olla markkinoita muuallakin.

Kaverukset ostivat kiinteistön ja muotit ja perustivat yrityksen Silacraft. Merkkiä ei oltu rekisteröity, joten se helpotti prosessia.

Nyt palkkalistoilla on yksi työntekijä, toinen työkokeilussa ja Asikainen siirtymässä täyspäiväiseksi yrittäjäksi.

Entä kustannustaso nykyisissä paineissa?

– Raaka-ainekulut tulee nousemaan, koska hartsi on öljypohjaista. Myös moottorivalmistajilta on tiedossa hinnankorotuksia.

Millainen on venevalmistajien tulevaisuus?

– Ekalla viikolla, kun ostettiin tämä toiminta, myytiin viisi pulpettivenettä, Asikainen totesi. Veneillä on kysyntää, tilauskanta on nyt jo kuukausi eteenpäin.

Venekauppa käynnistyy yleensä huhtikuussa. Heidän ennusteensa oli, että huhtikuussa tilattuja veneitä tullaan toimittamaan touko-kesäkuussa.

– Perämoottorivalmistajilla on käytännössä tilanne, että moottorit on myyty tälle kesälle, Partanen sanoi. Heidän alalla on positiivista, kun Venäjän kauppoja on peruuntunut ja kotimaahan on saatu lisää myytävää.

Tällä hetkellä Silacraftilla on jälleenmyyjät Kotkassa ja Kouvolassa, mutta lisää tulee.

Lasikuiturunkoiset Silacraft-veneet erottuvat kokoluokassaan vakautensa ja yksityiskohtien huolellisuuden kanssa. Vene on erittäin vakaa kalastajille ja mökkiläisille tavaroiden kuljetukseen.

– Pohjan muoto on hyvä, se on hyvä kulkemaan aallossa ja saadaan nopeasti konvertoitua heittokalastajille, Partanen listasi ominaisuuksia.

He hakevat kalastajia kumppaneikseen kehittämään veneitä entisestään. Tällä hetkellä tuotannossa on mallit 420, 465 ja 480, mitkä kertovat samalla veneiden mitat.

– Laadukas työ ja materiaalipaksuudet on se, miksi myös soutuvenemallit erottuu kilpailijoista, Asikainen kehui kaunokaisiaan.

Molempia viehättää veneissä niiden aidosti pelkistetty perusta, mikä on muokattavissa lähes minkälaiseen käyttöön vain.

Suunnitelmia uusista malleistakin on, mutta ei ole resursseja tässä vaiheessa.

– Nyt liiketoiminta pohjautuu hyväksi koettuihin malleihin. Toki niitäkin on kehitetty, veneet on sertifioitu talven aikana. Upotus ja vakaussertifioinnin on tarkennettu, vaikka ne oli jo aikaisemmin tehty, Partanen lisäsi.

Kaikki heidän veneensä on sertifioitu C-kategoriaan. Taitavat olla omassa kokoluokassaan ainoat Suomessa.

– Ukoilla ei riitä sertifioinnit, mutta veneillä riittää. Nämä kulkevat vielä kahden metrin aallokossa, eivätkä uppoa. Mihin ukko uskaltaa lähteä, vene kyllä kulkee.

Pyhtääläinen vene ei ole kiikkerä ja se kestää kuormata melkoisesti. Pohjan malli on matala V-pohja, laidat on korkeat ja keula kantava. Tasaisempi pohja ja jäykempi runko halkoo hyvin aaltoa.

Veneiden pääväri on tumman harmaa runko ja sisältä beige, mutta käytännössä asiakas saa mitä väriä haluaa. Kustannuksissa ei ole kuin parin sadan ero, vaikka haluaisi pinkin veneen. Kilpailijoiden tehdasvalmisteissa veneissä ei samaan päästä.

– Käsityöläisyys on sellainen arvo, jonka haluamme myös tuoda esiin. Nämä veneet on rakkaudella rakennettuja, laminoituja veneitä. Vaikka nämä eivät ole jättimäisen kalliita, ne ovat jokaisen omia ja ostajalle arvokkaita, Partanen puki ylevästi ajattelua.

– Me tiedettiin, että Sila-veneissä on jotain myyttistä ja puhutaan Sila-hengestä. Yritämme puhaltaa henkeä merkkiin, ettei se ole pelkkää lasikuitua, vaan vene.

He kasvattavat jälleenmyyjäverkostoa, mutta tarkoitus on pitää myös oma myynti käynnissä. Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita Pyhtäälle katsomaan veneitä. Myös jokainen ostaja voi aidosti vaikuttaa lopulliseen veneeseen. Mihin kohtaan haluaa pulpetin tai millaisia istuin tai lokerikkoratkaisuja tehdään.

Sovittiin haastattelun yhteydessä tuotannossa olevan veneen kuvaus seuraavaksi päiväksi. Kuvaus viivästyi muutamalla tunnilla ja keskisuomalainen venekauppias ehti viedä veneen muutaman muun kanssa. Sellaista se on, kun Silacraft-veneet viedään käsistä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat