Tulevaisuuden lennonjohto on Pyhtäällä

Etälennonjohdon tulevaisuuden kapellimestari lennonjohtaja Samuli Suokas. Hannu Lehtinen

Hannu Lehtinen

Ilmaliikenteen ammattilaiset kokoontuivat Tech Runway -tapahtumaan Pyhtäälle.

Ilmatilan käyttäjien määrä kasvaa miehittämättömän liikenteen kehityksen myötä ja samalla suomalainen lentokenttäverkosto on jäämässä ilman operointimallia Finavian keskittyessä kansainväliseen liikenteeseen.

Tapahtumaan osallistuvat esittivät ratkaisuja niin kotimaan lentoliikenteen ongelmiin, ilmaliikenteen ympäristökysymyksiin kuin ilmatilan käytön turvallisuushaasteisiin.

Avaussanoissa kunnanjohtaja Jouni Eho muistutti, miten jo aikanaan USA:ssa presidentti John F. Kennedyn päätöksellä julkishallinto on panostanut perustutkimukseen valtavia määriä. Valtioiden rooli uusien innovaatioiden ja teknologioiden aikaansaamisessa on ollut merkittävä.

– Tuolloin asetettiin tavoite riittävän korkealle, kun päätettiin lähettää mies kuuhun. Avaruuteen ulottamisen tuloksena on syntynyt paljon innovaatioita. Vakuumipakattuja lihojakaan ei olisi kauppojen hyllyillä ilman sitä.

Lentokapteeni Esa Korjula kertoi olevansa innostunut ja ylpeä tapahtumasta.

Nykyisin lentokenttäverkostoa käytetään tehottomasti.

Samuli Suokas Lennonjohtaja

– Neljä vuotta sitten, kun kaadettiin metsää, ajattelin, että Pyhtään lentokentästä täytyy tulla toimialan yhteenliittymä. Sellainen alusta, missä voidaan kehittää ilmailualaa.

Tällä kerralla kehittämisen kärkeen nostettiin lentokentät ja tulevaisuuden digitaaliset mahdollisuudet.

– Ollaan ratkaisevalla tavalla uudistamassa ilmaliikennettä. Samalla ratkaistaan ympäristökysymyksiä. Lentokoneet voivat lentää lyhyempiä ja suorempia reittejä, missä sähköinen lentoliikenne on sen osana.

Tulevaisuuden ilmaliikenteen teknologiset ratkaisut ovat jo olemassa todisti kuulijoille lennonjohtaja Samuli Suokas. Suomalaisen lentokenttäverkoston ylläpito tulee olemaan mahdollista ja kustannustehokasta uusien digitaalisten operointimallien myötä.

Avautuva lentokenttäverkosto mahdollistaa puolestaan uusien energia- ja moottoriratkaisujen kaupallistaminen ja uuden ilmaliikennekaluston käyttöönoton maan sisäisessä syöttö- ja taksiliikenteessä.

Pyhtäälle perustettu Beacon Technologies aikoo aloittaa etälennonjohtopalvelutoiminnan ensi vuoden aikana. Heidän palvelunsa on digitaalinen etälennonjohto.

– Nykyisin lentokenttäverkostoa käytetään tehottomasti.

– Jos haluat Kuopiosta Rovaniemelle, pitää lentää Helsingin kautta. Ilmailun kehitys on menossa siihen suuntaan, että meillä olisi tiheämpi kenttien verkosto, jota voidaan käyttää useammin.

– Digitalisaatio on keino, millä kentät voidaan pitää avoinna 24/7.

Lentokalusto tulee muuttumaan pienempiin ja kustannustehokkaampiin koneisiin kuin Finnairin isot matkustajakoneet. Niille on mahdollista lyhemmät ja tiheämmät reitit.

– Kun meillä on lentokenttäverkosto koko ajan auki, voi koneet lentää milloin vain ja poikittaisliikennettä. Myös tavaraliikenne kulkee mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Uudet teknologiat mahdollistavat myös uutta yrittäjyyttä, tavaraliikenteen kuljetusta ja talouskasvua. Etälennonjohtopalvelu mahdollistaa ottaa mukaan niitäkin lentokenttiä, jotka tällä hetkellä eivät ole liikelentotoiminnassa mukana.

Yksinkertaiset ratkaisut pienille kentille ja muutama näyttöruutu lennonjohtajalle luo toimivan ratkaisun.

Suokas myönsi, että Pyhtäällä on toistaiseksi haastavaa tietoliikenneyhteydet. Niiden tulee olla turvatut, varmat ja vakaat, ei niinkään suuria tietomääriä kuljettavaa.

– Etälennonjohtokeskuksia on maailmalla, ne ovat isomman skaalan juttuja. Me olemme keskittymässä pieniin kenttiin, joita ei ole kannattavaa yksinään pyörittää. Kohderyhmä on uusi.

Kun Beacon saa luvat toimia Suomessa, ne kelpaavat samalla koko Eurooppaan.

– Kyllä meidän katseet suuntaavat myös ulkomaille. Suomessa on tietty määrä kenttiä, mutta ulkomailla on vielä enemmän.

Kiinnostava kohderyhmä on myös sairaaloihin lentävät helikopterit.

Digitaalisuus on peikko, joka pelottaa. Monet lennonjohtajat pelkäävät, että se vie työpaikat.

– Se kuitenkin luo työpaikkoja, jos etälennonjohto toimii 24 tuntia vuorokaudessa. Yksi lennonjohtaja voi ohjata kolmea kenttää samanaikaisesti. Sehän toki tulee työllistämään. Meillä voi olla useita työpisteitä.

Työpaikkoja luodaan etälennonjohdolla useammille kentille kuin nykyään.

Se vaatii kentille kameroita ja valoja. Normaalit kentän puhdistukset ja talvella auraukset pitää tehdä joka tapauksessa.

– Kameralla näkee jopa paremmin kuin ihmissilmä. Kamera varottaa, kun kettu juoksee kiitotielle. Pyhtääläinen yritys tulee tarjoamaan työtä kenties kymmenille lennonjohtajille, kun tulevaisuuden lennonjohto on Pyhtäällä.

Ensimmäistä kertaa Suomessa nähtiin myös tyyppihyväksytty täyssähköinen lentokone Pipistrel Velis Electro, joka lensi esittelylennot Helsinki-East Aerodromella Pyhtäällä.

Tyyppihyväksynnän ansiosta konetta voidaan käyttää kaupallisessa liikenteessä ja koulutuksessa.

Kommentoi