Festariklubi toimii – Suomen tähtiartistit kesävieraina Pyhtään kulttuuritalolla

Promoottori Vesa Ristimäki on tyytyväinen ja muusikko Erja Lyytinen innoissaan illan keikasta. Hannu Lehtinen

Hannu Lehtinen

Pyhtään kulttuuritalon keikat pyörähtivät käyntiin kesäkuun puolivälin jälkeen Heikki Silvennoisen ja Erja Lyytisen keikoilla.

– Itse asiassa hyvin veti yleisöä, iloitsi promoottori Vesa Ristimäki toisen päivän iltaa odotellessa. Silvennoista oli kuuntelemassa noin 450 ihmistä ja Lyytistä noin sata enemmän. Kulttuuritalon sisäpihalle rakennettu pieni lava ja tanssilavamainen tunnelma toimii.

– Ilmeisesti tällaiselle on ollut tilausta.

Piharakennuksen ikkunasta on saatu kioskimainen myyntipiste.

Täyteen ahdettuna pihalle mahtuisi lähes tuhat ihmistä, mutta tällaisena 400-600 vetävänä tapahtumapaikkana tämä toimii hyvin. Pieni tapahtuma-alue on kuin ulkoilma festariklubi.

– Yleisöä on tullut Haminan ja Kotkan alueelta suurimmaksi osaksi, mutta myös pyhtääläisiä ja Porvoon suunnasta.

Ilmeisesti tällaiselle on ollut tilausta.

Vesa Ristimäki Kulttuuritalollinen

Kulttuuritalo sai festareiden myötä myös uuden toimijan. Jo alkuvuonna perustettu Soundcat Oy tuottaa studio- ja äänituotantopalveluja, äänisuunnittelua, äänen jälkituotantoa, tapahtumien teknistä konsultointia, suunnittelua, toteutuksia ja äänialan koulutuksia.

Syksyn aikana yritys rakentaa studiotilat kulttuuritalon alakertaan.

Tositoimiin he pääsivät kuitenkin jo festarikeikkojen äänentoiston toteutuksissa.

Yhtiötä pyörittävät ääniteknikko ja -suunnittelija Samuli Peltonen sekä kulttuurituottaja Hilkka Aarela.

– Sijoittuminen Pyhtään Kulttuuritalon värikkään sateenvarjon alle on meille ehdottomasti kaikkia osapuolia hyödyttävä etutekijä. Pystymme tarjoamaan asiakkaillemme kokonaisvaltaisen palvelupaketin alusta loppuun, sisältäen suunnittelu- ja äänitystyöt, äänen jälkikäsittelyn ja niiden ohella myös ainutlaatuisen ympäristön, kertoi yhtiön hallituksen puheenjohtajana toimiva Aarela.

Laajaa asiakaskuntaa yritys tavoittelee sillä, etteivät palvelut ole liian kalliita käytettäväksi aloittelevillekaan yhtyeille. He tavoittelevat asiakkaikseen lisäksi ammattilaisia kuin harrastajia, mainostoimistoja, äänikirjojen tekijöitä.

– Olemme muun muassa lanseeraamassa aloitteleville yhtyeille suunnatun ”tonnin demo” -nimisen viikonloppupaketin,. Se pitää sisällään demotallenteen tuotannon aina suunnittelusta ja äänityksestä jälkikäsittelytöihin. Toivomme myös pääsevämme järjestämään muun muassa miksausleirejä äänitekniikasta kiinnostuneille nuorille, tunnelmoi Peltonen.

Kommentoi