Mielenosoitus Huutjärven koululla – "Suojellaan luontoa"

Mielenosoittajat koulun käytävällä Huutjärven koululla. Hannu Lehtinen

Hannu Lehtinen

Kestävä kehitys on osa Huutjärven koulun monialaisen oppimiskokonaisuuden toteutusta. Siinä on tarkoitus yhdistää vähintään kolme oppiainetta ja laajentaa oppimista eri luokka-asteiden välillä. Torstaina 25. päivänä oppiminen laajeni koulun käytäville. Toisen luokan oppilailla oli mielenosoitus kestävän kehityksen puolesta.

Huuto alkoi kuulua välitunnin loppuvaiheessa, kun joukko oppilaita tuli käytävää pitkin kyltit nostettuna ylös. Rytmitetyt iskulauseet kajahtivat ”Suojellaan luontoa”, ”Kierrätä, älä roskaa luontoa”, ”Ei heitetä muovia veteen”, ”Pelasta eläimet”. Välillä ryhmä pysähtyi ja jatkoi taas matkaa opettajan kehotuksesta.

– Hyvä, jatketaan, marssitaan koko koulun läpi.

Toisen kerroksen aulassa oli Roskaukon matkassa -näyttely. Esillä oli oppilaiden kierrätysmateriaaleista tehtyjä töitä ja taas pareittain tai kolmen hengen voimin huudettiin iskulauseita pienten käsien pitäessä kylttejä korkealla. Välillä nämä 2 A:n mielenosoittajat luovuttivat kolme runoa julkaistavaksi lehdessä.

Oppilaat ovat kirjoittaneet myös tekstejä, joita julkaistaan Pyhtäänlehdessä huhti-toukokuun aikana.

– Huutjärven koulun teemana on ollut tänä vuonna kestävä kehitys, se näkyy kaikkialla koululla, kertoi opettaja Minna Lappalainen. Meille on tullut muun muassa muovin kierrätys, mitä ei ole aiemmin ollut. On pyritty kaikissa oppilaiden töissä kestävään kehitykseen. Kaikilla ikätasoilla on otettu huomioon ikätason mukaan.

Kierrätä, älä roskaa luontoa.

Mielenosoittajat Huutjärven koulun 2A

Onko mielenosoitus myös taito, jota tarvitaan?

– Mun mielestä on taito ilmaista oikealla tavalla. Nyt näkyy mediassa myös väärällä tavalla toteutettuja mielenilmaisuja. Oppilaat tekivät ilmoituksen rehtorille ja saivat luvan mielenosoitukseen.

Kuvaamataidon luokassa 5. luokan oppilaat askartelivat kivi- ja pronssikauden kyliä kierrätysmateriaaleista.

– Vähän sillä kärjellä, että ennen selvittiin vähemmällä. Mukana on myös kulttuurillinen huomioiminen, ei vain näkyvä kierrätys, vaan se mitä tapahtuu sosiaalisesti ja kulttuurisesti, sitäkin pitäisi vaalia sukupolvelta toiselle.

Kuvaamataidon luokan suurissa ikkunoissa on koulun ohi ajaessa näkynyt kaikille pyhtääläisille kaksi suurta maapalloa ja niiden ympärillä eläimiä.

– Syventävän kuvataiteen 9. luokan oppilaat maalasivat suunnittelemansa ikkunamaalaukset yhdessä, kertoi kuvataideopettaja Hanne Tuomivaara.

Kestävän kehityksen teeman mukaisesti maalauksessa otettiin kantaa maapallon tilaan. Kuvassa on rinnastettu kaksi erilaista maapalloa, joista toinen on pahoinvoiva ja toinen puhdas ja hyvinvoiva. Keskellä olevassa vehreässä puussa on kierrätyssymboli muistuttamassa luonnonvarojen säästeliäästä käytöstä. Ääretön köynnös kiertää maapalloja ja puhdistaa kasvullaan saasteita.

Maapallojen ympärillä on 5-8. luokkalaisten tekemiä napaseutujen eläimiä; pingviinejä, lunneja, jääkarhuja, tiiroja, napakettuja, hylkeitä ja sinivalas. Nämä ovat lasten kulttuuriviikkojen ”Jäätikkö sulaa”- kirjastoseikkailun rekvisiittaa. Ne sopivat teemaltaan hyvin ikkunamaalausta elävöittämään.

Kestävä kehitys teeman alla koululla on käsitelty eri luokka-asteilla muun muassa puhdasta merta, teknologiaa, Suomea ja pohjoismaita, kulttuurisia näkökulmia ja mitä Suomi on vuonna 2030.

– Aivan mahtavia töitä, hehkutti rehtori Sari Hakulinen.

– Oppilaat ovat keränneet kestävän kehityksen passia, missä katsotaan mitä aiheita ovat milläkin oppitunnilla käsitelleet, koulussa ollaan kuitenkin aina oppiaineissa kiinni.

Hän lisäsi vielä, miten jotkut vanhemmat luokat ovat käyneet myös kertomassa nuoremmille oppimaansa.

Kommentoi